Po wojnie kolejne dostawiane na tyłach hali bloki niejako "utrwaliły" tę niekorzystną zmianę urbanistyczną.
Tymczasem warto byłoby pomyśleć o otworzeniu zniszczonego odcinka ul. Zakroczymskiej... Dlaczego?
- po pierwsze była to część średniowiecznej ulicy "obwodowej" wokół średniowiecznego miasta, powstałej po usunięciu wału i fosy, a więc ważna część historycznego układu urbanistycznego
- po drugie odtworzenie tego odcinka i zrobienie jednego skrzyżowania z ul. Pułtuską i ul. Wojska Polskiego (zamiast dwóch - na krótkim odcinku - z ul. Wojska Polskiego a zaraz potem z ul. 11 Pułku Ułanów) niewątpliwie usprawniłoby komunikację w tej części miasta (mniej świateł to płynniejszy ruch)
- po trzecie zmniejszenie rozmiarów hali pułtuskiej oraz odtworzenie dawnej zabudowy w formie tradycyjnych kamienic znacznie podniosłoby walory estetyczne starej części miasta i uczyniłoby ją spójną z (w większości zachowanym) historycznym układem urbanistycznym (któremu jednak brakuje dawnej zabudowy)
A poniżej - moja autorska propozycja - jak można by było taką inwestycję przeprowadzić w cywilizowany sposób
1. Budujemy trzy nowe bloki na osiedlu Aleksandrówka i jeden przy ul. Mikołajczyka. Dwa bloki we wschodniej części planu byłyby jednostkami samodzielnymi, zaś dwa kolejne (przy ul. Witosa i ul. Mikołajczyka) - doklejonymi do ślepych ścian obecnie istniejących bloków, plombami w zabudowie. Budujemy także szereg kamienic przy wschodnim odcinku ul. 11 Pułku Ułanów pomiędzy ul. Pułtuską a ul. Nadfosną (w miejscu pustej skarpy oraz istniejących pawilonów):
2. Przenosimy mieszkańców bloków przewidzianych do rozbiórki do tych nowo wybudowanych, a następnie usuwamy zachodnią część hali pułtuskiej oraz cztery bloki na jej tyłach - na trasie planowanej ulicy:
3. Odtwarzamy dawny odcinek ulicy (pomiędzy ul. Pułtuską a ul. Mikołajczyka) o szerokości dostosowanej do współczesnego ruchu kołowego:
4. Wokół nowej ulicy tworzymy dodatkowe, zadrzewione tereny zielone (skwery):
5. Po utworzeniu nowego odcinka ul. Zakroczymskiej, zwężamy północny odcinek ul. 11 Pułku Ułanów poprzez budowę drugiego ciągu kamienic:
6. Na koniec warto też zwęzić odcinek ul. Pułtuskiej od ul. Wojska Polskiego do Rynku (pl. Jana Pawła II) i ul. 17 Stycznia do ul. Kilińskiego, poprzez odbudowę południowej pierzei placu Jana Pawła II oraz zabudowy ulic przyległych (również jako ciągi kamienic):
Oczywiście trzeba jeszcze dodać, że tak naprawdę cała ta koncepcja byłaby w pełni realizowalna dopiero po wybudowaniu obwodnicy Ciechanowa, wyprowadzeniu trasy nr 50 i 60 z tego rejonu miasta i przejęciu wspomnianych odcinków ulic przez władze miasta (w tej chwili zarządza nimi GDDKiA). Obwodnica Ciechanowa jest obecnie na etapie wyboru koncepcji, ale za kilka lat niewykluczone, że jednak powstanie
]]>